Monday, April 25, 2011

tips penjagaan ikan Laga





hai..hai sume...aku datang lagi menyibuk kat sini..ngeh3..malam ni aku terlebih rajin nak update 2 entry sekali..hehe,,,,kalo korang ingat...aku ade cakap dalam entry lepas dalam post pasal hobi baru aku bela ikan laga...aku janji nak shared cara2 penjagaan ikan laga...dah lame dah...sekarang baru ade mase nak update..hehe..jangan mare...jom layan...


ok...takmo cakap panjang2...check it out bebeh!!

1. MAKANAN
kalau korang nak tau...ikan laga suka makan makanan yang bersaiz mikro..yela kan..mulut die kan kecik...mne boleh makan makanan yang beso2..nanti tercekik plak..hehe...ok ok..siyes...hmm..sebenarnye ikan laga suka makan makan yang kecik2..contohnya pallet yang bersaiz micro tuh..kalo nak lebih ekonomi..korang boleh bagi makan jentik2, cacing kecik n so on...^-^

ok...lebih kurang macam nih...ni jenis micropallet..


ni cacing...bukan asam masin tu ye....hehe
ee...geli geleman tgk cacing nih...
.
2. AIR
ikan laga nih dia suke duduk lam air yang sejuk...contohnye macam air telaga,,air bukit...air hujan dan jugak air sungai....kalo korang malas nak cari air dari sumber2 macam yang aku cakap tuh..korang boleh je guna air paip...BUT!!jangan lupa tau...campur ngan ubat anti klorin..kang tak pasal2 bangun pagi esok..ikan korang perut dah ke atas....kecian,,,


3. PENCAHAYAAN-
 kalo bleh letak ikan laga kat tmpat yg ada cahaya skit,, dia pom nak berjemur jugak..jangan ingat mat salleh je yang pandai berjemur...ikan pom tau nak berjemur....hehe.. tapi...haaa..ada tapinya....jangan jemur direct sun la, takut perut nek atas.. kalo tempat redup, dia kurang nak aktif skit.. monyok je...kan?kan?kan?


4. HIASAN - 
ikan laga tidak perlukan hiasan yang banyak,, tapi boleh jugak letak batu kecik2 yang colourfull atau...batu yang korang rase cantik nak jadikan hiasan..ala berlambak kat pet shop...pilih je....bukan ape untuk bagi air sejuk je..korang jugak boleh letak hiasan pokok2 kecik...untuk galakkan ikan buat buih dan proses pertukaran oksigen dan CO2....aku guna pokok sireh air....senang nak jaga...tak pon boleh juga guna pokok kangkung... 



haa..ini la rupa pokok sireh air...sori pic tak brape clear...

5.BALANG - 
kalo bleh beli bekas yg agak luas n tnggi, lebih kurang satu jengkal lebar n tinggi..bukan ape..kebarangkalian ikan laga melompat keluar itu tersangat la tinggi..so, watch out!! kalo balang yang buat dari kaca, lagi bagus..senang nak tengok ikan laga dalam balang tu...hehe


6. UBAT TRADISIONAL - 
letakan sedikit daun ketapang, lebih kurang satu ruas jari anda or kecik lagi utk elak dia kena penyakit kulit..korang pernah tengok tak dekat badan ikan ade tompok kecik2 yang bulat berwarna putih???haa..tu la namenye whitespot...korang boleh cuba tips guna daun ketapang ni yek..


7. UBAT TAMBAHAN -
 kalo nak bg dia aktif , galak.. beli ubat black water yg banyak terdapat dipasaran..sebenarnye bukan warna hitam je...bermacam2 warna ade...warna hijau,,biru merah...korang boleh la pilih... titikkan setitik dua je...jangan letak banyak2...kecian kat ikan..



 ini bukan aku punye...aku google je...hihihi..


ok la...dah penat aku tulis..adios....jumpe lagi....

2 comments:

akutetapaku.com said...

singgah bc n3 d sini...

singgah2 la disini

http://akutetapaku85.blogspot.com/

Gadis Kampung said...

kat umah GK da juga ikan laga tapi dah mati..ikan laga tak boleh campur semua dalam satu balang nnt diuorang berlaga..